יום רביעי, 9 במאי 2012

מוריס סנדק הלך לעולמו בגיל 83









מוריס סנדק נולד וגדל בברוקלין, ניו יורק, לזוג מהגרים פולנים יהודים. העבודה הראשונה שלו, ב-1947, הייתה לאייר ספר לימוד בפיסיקה ושמו "פיסיקה גרעינית להמונים". מאז סנדק אייר יותר מ-100 ספרים, וכתב ואייר יותר מ-20. שניים מן האחרונים תורגמו לעברית, ארץ יצורי הפרא (ע"י אוריאל אופק בשנת 1984, 21 שנים לאחר צאתו לאור) והיגלטי פיגלטי פופ, או, חייב להיות לחיים טעם נוסף (ע"י יהודה אטלס בשנת 1997). בעיקר תורגמו ספרים שאותם אייר, בין השאר: ספרי "דבי-דב" מאת אלזה מינריק (1984 תמונות בהמשך) ו-"גלגל על הגג" מאת מיידרט דה-יונג (2001). סנדק זכה בפרסים רבים על עבודתו: פרס קלדקוט (1964), המדליה הבינלאומית ע"ש הנס כריסטיאן אנדרסן (1970), פרס ה"ניו-יורק טיים" על איור (1976), פרס הספר האמריקאי (1982), פרס ע"ש לורה אנגלס וילדר (1983) והמדליה הלאומית לאמנויות (1996).




בשנות השמונים החל גם לעצב תפאורות ותלבושות לאופרה ולתיאטרון.
ארץ יצורי הפרא נחשב לספר ילדים פורץ דרך ומופיע בכל רשימה של ספרי הילדים החשובים, מה שלא חסך ממנו ביקורות עם הופעתו, על כך שהספר מפחיד מדי לילדים צעירים. סנדק העז לגעת בתוקפנות אצל ילדים אך עשה זאת בדרך שאיננה מאיימת על הילד לו מקריאים את הסיפור. היו שכינו אותו פסיכולוג של ספרי תמונות (picture books) והכתירו את הספר בתור הספר הטוב ביותר העוסק בזעם של בנים.
ואכן הספר זכה להצלחה רבה הן אצל המבקרים והן אצל הקוראים ברחבי העולם.
לאחר שפרסום ארץ יצורי הפרא ביסס את מעמדו של סנדק ככוח עולה בספרות ילדים, נקרתה בידו הזדמנות לאייר את ספרו הראשון לילדים של יצחק בשביס זינגר, Zlateh the Goat and Other Stories. סנדק העריך מאוד הזדמנות זו לא רק משום שהקנתה לו בשנת 1967 את Newbery Honor, אלא בעיקר, כפי שסיפר בראיונות, משום שסוף סוף זכה בהערכת הוריו. דברים אלו וכן שלושה סיפורים מאוירים אפשר למצוא כאן.

























איור לספר ילדים של יצחק בשביס זינגר

איור לספר ילדים של יצחק בשביס זינגר

Alligators All Around an Aphabet





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה