יום שבת, 18 באוקטובר 2014

יום העצלן


תמונה מתוך "ספרקי" (2014). לתמונות נוספות מן הספר ראו כאן 
מחר יציינו את יום העצלן (sloth) הבינלאומי בפעם השלישית או הרביעית.

נראה שכל יום בשנה הפך "ליום הָ", תופעה אותה אשאיר לסוציולוגים לנתח. יום העצלן נועד לעורר מודעות לבעל החיים הזה הנמצא בסכנת הכחדה. זו מטרה טובה בעיני אשר גם נותנת לי הזדמנות להציג את העצלן בבלוג, כמובן כפי שהוא מופיע בספרי ילדים.
מספר מילים על העצלן:
סוג: יונק
דיאטה: בעיקר צמחים (herbivore)
ממדים: 58 ס"מ
משקל: 4ק"ג
מעמד: בסכנת הכחדה.

העצלן הוא היונק האטי ביותר על פני כדור הארץ. אורח החיים שלו כה חסר תזוזה עד כי אצות חיות על פרוותו ומעניקות לה גוון ירוק אשר מסייע לעצלן בהסוואה בנוף העצים בהם הוא חי. יש שני מינים של עצלנים, הנבדלים במספר הטפרים הארוכים שברגליהם הקדמיות – יש בעלי שני טפרים ויש בעלי שלושה טפרים.
העצלנים בנויים לחיים על עצים ומבלים את מרבית חייהם בגבהים כשהם תלויים על ענפים ואוחזים בהם בחוזקה באמצעות הטפרים שלהם. הם גם ישנים על העצים – 15-20 שעות ביממה. בלילה הם אוכלים עלים, פירות וניצנים מן הענפים ואלו מספקים להם גם את רוב המים להם הם זקוקים. מה שעושה את העצלנים למותאמים לחיים על עצים גורם לכך שיהיו פגיעים ברדם לקרקע (לעומת זאת הם שחיינים טובים) ולכם הם גם מזדווגים וממליטים על גבי העצים.  
שני מאפיינים נוספים יש לעצלן, חוליה נוספת בצוואר המאפשרת לו לסובב את הראש 270 מעלות וקריאה אופיינית ארוכה המהדהדת ביער בתדר גבוה.


באמצע המאה העשרים אפשר היה למצוא עצלנים רק בספרי מדע לילדים, כלומר ספרים עיוניים ואנציקלופדיות למיניהן. 
(The True Science Library: Deserts, Jungles, Oceans (1963
Paper-Zoo Ellen Raskin 1968

בהמשך הוא חדר גם לסיפורת לילדים באנגלית.  רוב העצלנים בסיפורת מופיעים במילניום הנוכחי חוץ מאשר הספר SLOTH'S BIRTHDAY PARTY by Dianne Redfield Massie. אני מנחשת שלסרט עידן הקרח וסיד העצלן (אחד הגיבורים, 2002) הייתה תרומה כלשהי לעליה בפופולריות של העצלן. 
מקור התמונה: Amazon
סיד העצלן מעידן הקרח - תרם לעליה בפופולריות של העצלנים?

אריק קרל 2007, גב הספר, AMAZON

אריק קרל 2007

אריק קרל (מחבר הזחל הרעב) 2007



Lost Sloth 2013

מקור
מתוך "הארץ" - גלריה

שרה שורץ

 http://news.mongabay.com/2015/0422-widmayer-sloths.html

תגובה 1:

  1. עצוב שהעצלן בסכנת הכחדה אך נחמד שיש יום למענו.... אני זכיתי לראות עצלן בטיולי בבוליביה שבדרום אמריקה.... קשה להבחין בו משום שהוא נע באיטיות רבה.... הבלוג יפה תודה

    השבמחק