יום חמישי, 13 בפברואר 2020

עוגות בספרי ילדים


For Ella on your 8th birthday

מאת שרה שורץ

הרשימה הזו מוקדשת לאלה לכבוד יום הולדתה ה - 8. אלה גרה בימים אלו, בארה"ב, ולכן אינני יכולה לאכול יחד אתה את עוגת יום ההולדת שלה. אלה, העוגות ברשימה נבחרו עבורך באהבה. את מוזמנת לספר (בתגובות) אלו מן העוגות הכרת כבר קודם ואלו לא וגם לספור כמה עוגות שונות מופיעות בתמונות.
העוגה, אולי, הכי ידועה בספרי הילדים שנכתבו בעברית, היא זו שאבא של אפרים אפה במשך כל הלילה והביא לתחרות עוגות בגן. מדובר כמובן בעוגה מהספר "אבא עושה בושות" של מאיר שלו. הספר יצא לאור בשנת 1988 בהוצאת כתר ספרים ואויר בידי יוסי אבולעפיה.
אבא של אפרים עושה לו בושות, לפני כל החברים של אפרים הוא הודה שהוא מפחד בסרט מערבון, וכאשר הוא מרכיב אותו על אופניו לגן הוא שר בקול רם ברחוב הראשי וכולם מתבוננים ועוד "פדיחות" מסוג זה שגורמות לאפרים מבוכה. אבל כאשר הגננת מכריזה על תחרות עוגות בין ההורים ואמא של אפרים שולחת אותו לקנות עוגה במכולת, מבטיח האב לאפרים המתוסכל שהוא יאפה עוגה, אפילו יצטרך לטרוח לשם הכנתה לילה שלם. בבוקר הוא מעיר את אפרים עם העוגה ועיניו של אפרים חושכות והוא לא מהסס להביע את דעתו "עוגה מגעילה", אך אביו לא מוותר ואל הגן הולך ואפרים בלית ברירה אתו נגרר.
איור של יוסי אבולעפיה. "זאת עוגה מגעילה", אפרים צעק

וכאן בתמונה כל העוגות שהובאו לגן, והעוגה של אבא של אפרים תופסת חצי שולחן


וכאן מגיעה סצנה גדולה בתחום הקונדיטוריה הספרותית המדגישה את האמרה אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו (אם תקליקו על התמונה תוכלו גם לקרוא את הכתוב). את התוצאה הסופית ראו בראש העמוד.

כפי שהודגם לעיל, העוגות הבולטות בעברית לאו דווקא קשורות לימי הולדת. מי אינו מכיר את השיר עוגה, עוגה, עוגה?
מקור התמונה: קווים ונקודות
מקור התמונה: קווים ונקודות

עוגה, עוגה, עוגה

במעגל נחוגה
נסתובבה כל היום
עד אשר נמצא מקום
לשבת, לקום
לשבת, לקום
לשבת ולקום.
במקרה הזה, מדובר בכלל בטעות. מירה לובה, אשר איירה את הספר בו השיר הזה של יעקב אשמן הופיע יחד עם שירים נוספים שהפכו לקלאסיקה (כמו "אני עומדת במעגל", "מאחורי ההר" ו"השפן הקטן"), ציירה עוגה וילדים רוקדים סביבה כאיור מלווה לשיר (מופיע גם על כריכת הספר). אבל המלה "עוגה", המופיעה בשיר כמו גם המילים "נחוגה" ו"נסתובבה" כולן קשורות בפעולת ההסתובבות במעגל ומשמעותן to circle. המלה "נחוגה" מוכרת מהמילים מחוגה שבאמצעותה מסמנים מעגלים ו- מחוג (השעון); והמלה עוגה המופיעה בשיר היא מן השורש עג -  סובב (במַעגָל), כמו בחוני המעגל:
...
"מעשה שאמרו לחוני המעגל: התפלל שירדו גשמים.
......
עג עוגה ועמד בתוכה, ואמר: רבונו שלעולם, בניך שמו פניהם עלי, שאני כבן בית לפניך. נשבע אני בשמך הגדול שאיני זז מיכן, עד שתרחם על בניך.
התחילו גשמים מנטפין"

 המעוניינים להעמיק ימצאו פרשנות לשיר "עוגה, עוגה, עוגה" מאת  זלי גורביץ' כאן.

קיימות טעויות מסוג אחר, כאלה שהן חלק מן העלילה. טעות כזו מופיעה בספר שִבְעָה אַכְלָנִים מְשֻנִּים שכתבה מרי אן הוברמן, ואירה מרלה פרייזי. שבעה ילדים בררני אכילה החליטו לכבוד יום ההולדת של אימם כי
"ברגע שרק תתעורר משנתה
הם יגישו לאמא ישר למטה
ארוחת יום הולדת מכל הדברים
שהם בעצם כל כך מכירים"
בסופו של דבר "הדברים שהם בעצם כל כך מכירים" התערבבו זה עם זה ונוצרה עוגת פלאים בעלת ניחוחות.
והנה גם התמונות:

 עוד על הספר "שבעה אכלנים משונים" ומקור התמונות בבלוג כאן.


העוגה הבאה היא עוגה שנאפתה לא בטעות אלא בכוונה תחילה – זו עוגה שנאפתה לכבוד יום ההולדת של סופי מן הספר "התינוק הזה" [מאת אמנדה בנג'מין, איורים: דניאלה בייגל, תרגמה: דינה מילאנו.] כדי לדעת מי זאת סופי ומי הוא "התינוק הזה" צריך לבקר כאן או להסתפק רק בספירת הנרות על העוגה של סופי.
איור של דניאלה בייגל ל"התינוק הזה"

פרט מן התמונה הקודמת



גם ד"ר סוס צייר עוגת יום הולדת:
יום הולדת שמח אלה


לפני סיום אמירה אישית, העוגה שאותי הכי מרגשת היא עוגת שוקולד מצופה בקרם שוקולד ובזוקה בכמה שיותר סוכריות קטנטנות צבעוניות. וכל כך למה? – מרבים לדבר על תקופת הצנע אולם גם לאחר שהיא תמה בשנת 1959 החיים בישראל הוסיפו להיות צנועים גם אם לא היה חסרון כיס (אפילו חלק ממנהיגי האומה חיו לאחר פרישתם  בצריף). בילדותינו לא ראינו עוגות מפוארות וכך, כאשר גניה חגגה יום  הולדת בגן ואמא שלה הופיעה עם עוגה כמו זו המתוארת בתחילת הפסקה, נשימתי כמעט נעתקה. אני לא זוכרת האם טעמתי מן העוגה או האם העוגה בכלל נפרסה; כל שאני זוכרת הוא את הצבעוניות שבכדורים הקטנטנים על רקע החום הכהה מתגלמת בעוגה שלמה – לא בפרוסה – אלא בעוגה שלמה שמעולם לא ראיתי כמותה. אני חושבת שגם אלה אוהבת עוגות שוקולד מכוסות בקרם שוקולד ובזוקות בסוכריות, שאמא שלה מכינה.

וממש לסיום אזהרה  - לפני שנוגסים בפרוסת עוגה רצוי לוודא שלא תקועה שם מכשפה
מתוך הספר "חמש מכשפות יצאו לטייל" מאת: רונית חכם



2 תגובות:

  1. המאיירת של עוגה עוגה היא איזה איצקוביץ- זה אפילו הספר היחידי שהיא חתומה עליו. על שאר ספריה היא לא חתומה... והמפורסם שבהם הוא שמלת השבת של חנלה https://www.imj.org.il/he/exhibitions/%D7%99%D7%9E%D7%99-%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%9D
    תודה על הרשימות.

    השבמחק
  2. בהמשך לכתבה ספרים מומלצים לילדים בכיתה א
    https://www.mor-day.com/sfarimb/

    השבמחק