יום שישי, 24 בפברואר 2012

סיאמינה והחתולים של ימין משה


כתב: אורי אורלב, תחריטים: דודו גרשטיין, הוצאת עם עובד  1979

תאור: כריכה קשה, עמודים לא ממוספרים, מנוקד, כריכה פנימית (forsatz פורזץ) מאויירת.

סיאמינה החתולה עוברת דירה עם משפחת אלוני מתל אביב לירושלים ביום חורף מושלג. היא נמלטת מהבית הזר עבורה ומגיעה אל קהילת החתולים של ימין משה. בינה ובין פליט אחר, כלב קטן, בשם סמרטוטי, שברח מבית מחסה, נרקם קשר המסייע לשניהם לשרוד בג'ונגל האורבני ההיררכי. בסופו של הסיפור מגיעים השניים לבית משפחת אלוני.

דומה שהסיפור מבוסס, אם לא על מקרה אמתי, אזי על הכרות קרובה של אורלב עם חתולי ימין משה בתקופה בה הספר נכתב. אורלב מתאר את הגומחה של חתולי הרחוב בכרך, השקופה עבור רבים מבני האדם ברגישות אך ללא צעקנות או הטפה.
תחריט של דודו גרשטיין המלווה את הספר סיאמינה והחתולים של ימין משה מאת אורלב

התחריטים של דודו גרשטיין מלווים את הספר ולוכדים את מחוות החתולים. הגוונים ובני הגוונים החומים משווים אווירה העונה לסגנון של המחבר. התחריט המלווה את הפרק הראשון, בו סיאמינה פוסעת אבודה על השלג ומטביעה בו את טביעות כף הרגל הראשונות, כשהשמיים כבדים מלמעלה והקרקע  חגיגית בלבנה מלמטה, מתאר היטב את ירושלים הנרגעת תחת מעטה שלג לאחר סערה.
אורי אורלב, המחבר, כתב ספרי ילדים  ונוער רבים, ביניהם סבתא סורגת, משגעת פילים, האי ברחוב הציפורים, ואף תרגם מפולנית. אורלב הוא הישראלי היחיד עד כה שזכה בפרס אנדרסן, ככל הידוע לי.
דוד גרשטיין, המאייר, נולד בירושלים ב- 1944 וגדל ברמת גן.  יש לו אח  תאום, יוני , ושניהם היו הציירים של הכיתה. למד בבצלאל והשתלם בפריס ב- Ecole des Beaux Art בשנים 1966-68 ואחר כך בניו-יורק ובלונדון. כאשר חזר לארץ, פנה אליו אורי אורלב כדי שיאייר את 'סיאמינה'. זה היה הספר הראשון או השני שגרשטיין אייר. בסך הכל אייר גרשטיין כ- 12 ספרי ילדים, ביניהם את 'צועקים בשקט' 1986, 'בלגן בחדר' 1980, ו-'בקיץ זה יעבור' 1984. (על פי 'ספר המאיירים הגדול' בעריכת נורית שילה-כהן 2005 עמוד 118).

סמרטוטי וסיאמינה נפגשים. תחריט של דודו גרשטיין
עוד פוסט על חית מחמד שנמלטת מן הבית בעקבות מעבר דירה
תוספת מאוחרת:

על המרחב המדעי ביצירותיו של דודו גרשטיין אפשר לקרוא כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה