יום שישי, 12 ביולי 2013

מה הקשר בין רות שלוס ודירה להשכיר?


"הנאים השכנים בעיניך?" - מי אינו מכיר את דירה להשכיר של לאה גולדברג עם האיורים של שמואל כץ. אפילו בול יש לכבוד הספר.
 

תוך כדי חיפוש אחר חומרים עבור כתיבת פוסט על הציירת והמאיירת רות שלוס, שהלכה לעולמה לפני שבוע, נתקלתי בארכיון יד יערי של גבעת חביבה בכתבה מאת מאת יוספה פכר, ארכיונאית ביד יערי בגבעת חביבה ובארכיון של קיבוץ מזרע. בתחילה חשבתי לכלול את הכתבה בפוסט על אודות רות שלוס אבל אחר כך חשתי שיש כאן סיפור בפני עצמו.

על כך שלאה גולדברג כתבה בעיתוני ילדים כמו דבר לילדים ועל המשמר יודעים רבים וגם על כך שהאוצרות האלו נאספו ולוקטו בספרים למרבה המזל. אולם, האם ידעתם שגם דירה להשכיר הופיע לראשונה בעיתון לילדים? אני לא ידעתי. דירה להשכיר הופיע לראשונה ב- "משמר לילדים", כרך 4 חוברת ד' 22.10.1948 מלווה באיוריה של רות שלוס (תמונות למטה).

אולם בכך לא מסתיים סיפור הגלגולים של דירה להשכיר. עוד לפני שיצאה המהדורה שלוותה באיוריו של שמואל כץ בספריית הפועלים בשנת 1970, הוציאה ההוצאה שלאה גולדברג הייתה עורכת ספרי הילדים שלה, את הספר בגרסה אחרת. בשנת 1959 בספרית חלון, סדרה א', מספר 1, עם איורים של שושנה הימן (תמונה למטה).

מקור התמונה

מקור התמונה
אגב, בספרית חלון יצאו למשל:

 חלון מספר 4 - "מעשה בצמר פלא" שספרה ואיירה במגזרות נייר מרים ברטוב, 1959
חלון מספר 8 - "תפו ופוזה" - של יזהר ונעמי סמילנסקי, 1960:

 
הצטרפו לקריאה אל ספרית פועלים להוציא ספרים אלו מחדש. אפשר להתחיל באחדים ולבדוק כיצד הם מתקבלים. האם אין איזה יובל הממשמש ובא?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה