יום שבת, 28 במרץ 2015

ספר זה שייך ל

THIS BOOK BELONGS TO

מאת שרה ק. שורץ
רשימה שלישית על בטנות נייר (end papers, forsazt).
הראשונה עסקה בבטנות נייר בספרים שהם יצירות משותפות של שלו ואבולעפיה, השנייה הרחיבה לבטנות נייר בספרי ילדים שאוירו בידי מאיירים ישראליים. הרשימה הנוכחית לא תתמקד בלאום אלא בבטנות נייר שמעטרת אותן תווית "ספר זה שייך ל".
לא הצלחתי לגלות היכן ועל איזה ספר הופיעה בטנת נייר המעוטרת ב"ספר זה שייך ל" לראשונה, אך מן הסתם יש קשר בין עיטור זה לבין Ex- libris. "אקס ליבריס (מלטינית: ex-librīs, מילולית: "מספריו של...") היא תווית נייר מודפסת ומאוירת המודבקת בספר, או חותמת המוטבעת בספר, לרוב על גבי החלק הפנימי של העטיפה, על מנת לציין מיהו בעליו של הספר"(מתוך הערך בויקיפדיה). תוויות וסימנים אלו מוכרים כבר מתקופת ימי הביניים. פה ושם הוכנו כאלו גם עבור ילדים, אולם הרוב המכריע היו של מבוגרים. מאז שספרים נעשו מצרך עממי נעשתה תווית ה- Ex-libris לרֶטְרו בכל הקשור למבוגרים ואילו לילדים יש מדבקות או סטיקרים. ספרים דיגיטליים יהפכו את תוויות האקס-ליבריס לעניין לאספנים.
אולם, כאמור יש ספרי ילדים שעל בטנות נייר שלהם מופיע מעין אקס ליבריס. בעיני זה חביב ביותר. בד"כ בספרים שבטנת הנייר שלהם מצוירת, בייחוד הישנים, הציור יהיה זהה מקדימה ומאחור, אולם בספרים בהם בטנת הנייר כוללת "אקס ליבריס", יש הבדל בין בטנות הנייר הקדמית והאחורית – האקס ליבריס מופיע רק על הקדמית.
הנה דוגמאות שאני מכירה:

נדמה שיש לפתוח עם בטנת הנייר של סדרת הספרים של Little Golden Books מבית ההוצאה Random House. הספרים החלו לצאת בשנת 1942 במחיר 25 סנט לספר ומאז מוסיפים לצאת אם כי לא במחיר זה. 

והנה שניים של בתיה קולטון הישראלית:
"להתראות באנטרטיקה", נורית זרחי  דביר, בשנת 2005, מכיל 38 עמודים,  ילדים 7-3

שרשרת זהב
עוד ספרים בעברית:
אמא שלי תמיד ממהרת, אירה: דורון זהרי שמש, הקיבוץ המאוחד 2013
דורון זהרי שמש, בחרה, ברוח הספר, שבו האם העסוקה תמיד ממהרת ומשאירה פתקיות למשפחה (היום אלו הודעות בנייד) להשתמש בדבקית צהובה עבור האקס ליבריס המוטבע על בטנת הנייר. מי שמסתכל בצילום מבלי להכיר את המקור, יכול לחשוב שבאמת מדובר בדבקית שהודבקה כלאחר יד וזה לא כל כך מזמין לכתוב את השם.

המאיירת של מי מכיר את תנינה?, אודליה ליפשיץ, בחרה לקרב את הקוראים לא רק אל הספר, אלא אל הגיבורה שלו, תנינה. בעיגול הכסוף על בטנת הנייר הסגולה, המהווה אקס ליבריס, כתוב בפרפרזה על שם הרשימה "תנינה זו שייכת ל:" (כדאי להגדיל את התמונה).
מי מכיר את תנינה?, מאת נורית זרחי,כתר 2009
והנה פורזץ מספר מתורגם ע"י מיכאל דק שצלמתי באמצעות טלפון נייד בחנות הספרים בה אני עורכת את רוב רכישות הספרים שלי:
אליס בארץ הפלאות, אמה צ'יצ'יסטר קלארק. על פי לואיס קרול, בנרת



והנה בטנות נייר עם "אקס ליבריס" באנגלית מן האוסף שלי:
ספר של Ladybird  1993

Here is the Baby  מאוייר על ידי Taeeun Yoo 2014
ואחרון חביב, בטנת נייר מתוך הספר 

VIKTOR & ROLF’S Disco HEDGEHOG

מקור התמונה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה