יום שישי, 21 בדצמבר 2012

ספרי ילדים מאוירים בפלסטלינה

 

Clay illustration 


הפוסט הזה שנושאו איור ספרי ילדים בפלסטלינה (טינית בעברית), הוא, כך אני מקווה ומתכננת, פתיחה לסדרה של פוסטים בנושא "דרכים לאייר ספרי ילדים". בנוסף לאיור בצבע, המגוּון לאין שיעור, או ע"י רישומים בשחור לבן יש דרכים נוספות לאייר ספרי ילדים. דרך אחת כבר הוזכרה בבלוג זה, איור באמצעות צילומים, ובאופן ספציפי צילומים בשחור לבן. סגנון זה הופיע בישראל בעקבות ספריה של אנה ריבקין בריק בסוף שנות החמישים ותחילת שנות השישים ונמשך עד לתוך שנות השמונים.

רוני אורן הוא אנימטור ישראלי, אשר בנוסף לסדרות ופרסומות הטלוויזיה שיצר, אייר למעלה מ-25 ספרי ילדים בישראל, בריטניה וארצות הברית. זכה בפרס נחום גוטמן לאיור. ב-1986 זכה בציון לשבח בפרס מוזיאון ישראל לאיור ספר ילדים ע"ש בן-יצחק עבור איוריו לספר "אגדה של הגדה, הגדה של פסח" (1985).

בשנת 1990 למשל יצא קובץ שירים של מרים ילן שטקליס, אשר עד אז היו מזוהים עם רישומיה בשחור לבן של צילה בינדר מלווה באיורי הפלסטלינה של אורן. הספר שנקרא, הסבון בכה מאוד, יצא כשהוא מלווה בצילומים של בובות פלסטלינה שעיצב אורן (בהתאם לשירים).  אין באיורי הפלסטלינה של אורן פרשנות מחודשת לשירים אלא הייחוד טמון בחומר הלא שגרתי והפליאה שמעוררות הדמויות החביבות התלת ממדיות על פרטי הפרטים. כריכות של ספרים נוספים ניתן למצוא באתר של אורן שנקרא, הפלסטלינה. אורן משלב לעיתים גם חפצים בין בובות הפלסטלינה שלו.
רוני אורן, 1990. איור למרים ילן שטקליס, הדב חולה

רוני אורן, 1990. איור למרים ילן שטקליס, עייפה בובה זהבה

 
 

גם ברברה רייד (Barbara Reid) מאיירת בפלסטלינה. ברשותי ספר יפיפה שאיירה שיצא לאור בארה"ב בשנת 1986 ונקרא Have you seen birds?. הטקסט בספר הוא שיר של Joanne Oppenheim. זה היה הספר השני שאיירה ועליו זכתה בפרס המועצה הקנדית בשנת 1989. הספר הראשון שאיירה בפלסטלינה היה ספרה של אליזבת' קלרק (Elizabeth Clark) בשנת 1984, העגל החדש. רוב התמונות של ספר זה לקוחות מן האתר monster & flashlight
 
 






 
 

 
 
 
 
 

תמונת השער הפנימי של האם ראיתם ציפורים?



 
 


גם דמויות אנושיות מאיירת ברברה רייד להפליא בפלסטלינה:
המקור לתמונה


כפי שניתן לראות באיורים למעלה, ברברה ריד איננה יוצרת בובות מן הפלסטלינה אלא תמונות בתלת ממד, או תבליטים. ריד משטחת שכבת פלסטלינה שתשמש כרקע על משטח ועליה מניחה שכבות ופרוסות של פלסטלינה בצבעים וגדלים שונים עד ליצירת התמונה. שיטה זו מאפשרת יצירה של סצנות עשירות ומפורטות ביותר ואי הזדקקות לעזרים חיצוניים. כל תמונה בתלת ממד מצולמת על ידי בעלה של ריד, הצלם Ian Crysler. ריד אף מאיירת ספרים שנכתבו על ידה. באתר שלה יש סרטוני וידאו בהם ניתן לראות הלכה למעשה כיצד ריד מאיירת בפלסטלינה.
בניגוד לספריו של אורן שבובותיו מהנות בחביבותן, החוויה של הצופה באיוריה של ריד היא אסתטית במהותה. ואם בספר Have you seen birds?  הדגש הוא על אסתטיקה, בספרים אחרים יש גם מְשוּבָה.
 האמנית הספרדיה, אירמה גרונהולז (Irma Gruenholz) מאיירת בפלסטלינה ומשתמשת בעיבוד באמצעות מחשב כדי לקבל את התוצר הסופי החלק והקריר משהו:


מסתבר שכמו במדע, כך גם באיור וכנראה בתחומים נוספים, כאשר טכנולוגיה קיימת, במקרה הזה, עבוד במחשב, משתמשים בה. אין בכך ביקורת על עבודותיה של גרונהולז או מאיירים אחרים בפלסטלינה או צבע.
 
 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה