יום ראשון, 24 בפברואר 2013

שיר לפורים

אסתר ירקרוקת היתה, וחוט של חסד משוך עליה


כתבה: שרה שורץ

אסתר - מארק שאגל

מארק שאגל - גירוש ושתי

לכבוד פורים, שיר של שמשון מלצר מתוך הספר אלף: פרקי זכרונות מן ה"זמן" הראשון ב"חדר", שיצא בסדרת שחרות של עם עובד בשנת 1945.

כדי לקרוא בנוחיות, לחצו עם הסמן על התמונות.




הערות אחדות על השיר: 
הספר כאמור יצא לאור בשנת 1945 ובכל זאת הילד מן החדר מזכיר בעיקר את שתי הנשים במגילה. לבו יוצא אל אסתר ואין הוא מספר בגבורת מרדכי. 
בסוף כפולת העמודים הראשונה מוזכרת ושתי וסירובה לבקשת אחשוורוש (מתייחס למגילת אסתר פרק א פסוקים ט-יב)חז"ל לא אהבו את ושתי. לא מוצאים אצלם שום התייחסויות של חמלה או הבנה כלפי ושתי אלא בעיקר לעג. הד למדרשי האגדה שהומצאו על אודות ושתי מופיע בשיר: ושתי לא הופיעה כי צמחה לה קרן במצחה.
היום מציגים את ושתי כדמות פמיניסטית, אך זוהי התייחסות אנכרוניסטית וגישה א-היסטורית (אם בכלל מדובר בפרשייה היסטורית); כפי שמסבירה אדל ברלין בספרה "אסתר": "סירובה [של ושתי להגיע אל משתה הגברים על פי הזמנתו של אחשוורוש] לא היה סימן למרדנות עיקשת (כפי שטוענים המלעיזים עליה) ואף לא לעצמאות או חופש (כפי שרואים זאת מגיניה). היא פשוט עשתה מה שהיתה עושה כל מלכה שעיניה בראשה. היא מנסה לשמור על כבודה מפני חבורה של גברים שתויים שאיבדו את כבודם".

החוט הירקרק בבית האחרון הוא אזכור ל - "רבי יהושע בן קרחה אמר: אסתר ירקרוקת היתה, וחוט של חסד משוך עליה." גם עם דמותה של אסתר קשה לחז"ל להתמודד. כאז כן עתה,  האישה היהודית האידאלית שמעצבת התרבות היהודית – צנועה, חסודה וסגורה בביתה ואילו אסתר השתמשה בחיצוניותה, במיניותה ובערמה כדי להשיג את מה שבקשה להשיג. אך כיצד ניתן להציג אותה באור לא מחמיא? הרי היא הביאה לישועתם של היהודים? נמלכו חז"ל ואמרו, בעצם אסתר לא הייתה כל כך יפה, היא הייתה ירקרקת, אך נעשה לה נס והיא מצאה חן בעיני אחשוורוש. על אי היכולת להתמודד של חז"ל עם מיניותה של אסתר ועל שאר הפנטזיות שלהם אפשר לקרוא במאמר קצר מאוד של ד"ר שגית מור כאן.
גירוש ושתי, ציור של פאולו ורונזה

ושתי, גוסטב דורה

גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19. בתמונה נראה מרדכי לבוש בגדי מלכות ויושב על סוסו של המלך. המן צועד לפניו ברחובות שושן ומכריז: "ויקרא לפניו, ככה יעשה לאיש, אשר המלך חפץ ביקרו" (אסתר ו' י"א). מקור
אסתר מתעלפת למשמע גורל עמה , גוסטב דורה


ותאמר אסתר, איש צר ואויב, המן הרע הזה, גוסטב דורה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה